Punktem wyjścia w budowaniu każdej marki jest jej szeroka definicja składająca się głównie z motywów jej istnienia, potrzeb na jakie chce odpowiadać lub jakie chce tworzyć, analizy słabych i mocnych stron oraz strategii działania na konkurencyjnym rynku. Warunki wyjściowe w budowaniu marki osobistej to specjalizacja, eksperckość i doświadczenie.

„Ludzie nie kupują tego co robisz, tylko dlaczego to robisz” (Simon Sinek: ,,Zaczynaj od dlaczego”).

 

Nie można budować wiarygodnej marki osobistej osobie dopiero zaczynającej swoją karierę zawodową – będzie to wtedy raczej kreowanie wizerunku – to zasadnicza różnica. Marka osobista to wiarygodność i przejaw pokory wobec rzeczywistości, która szybko się zmienia, stwarza nowe możliwości z których chcemy skorzystać lub nie.

W przypadku budowania marki osobistej szczególnie istotny jest pierwszy etap jej budowania, czyli uświadomienie sobie i nazwanie swojej siły napędowej w życiu. Naszej głównej motywacji, która pcha nas do przodu, która jest naszą nadrzędną wartością i jednocześnie celem. Proces wydobywania naszego życiowego credo na światło dzienne to fascynujące zadanie, w którym patrzymy na człowieka z szerszej perspektywy (nie tylko z zawodowej). To moment autorefleksji, powrotu do istotnych doświadczeń. Odpowiedź na pytanie dlaczego robię to co robię, żyję jak żyję i gdzie dążę jest kluczowa. Nasz wyróżnik – życiowe credo ma wielką moc. Kiedy świadomie zaczynamy się nim kierować rzeczywistość wokół naturalnie się porządkuje, łatwiej wyznaczać priorytety naszych działań i czerpać większą satysfakcję z tego co robimy i jak żyjemy. Nie marnujemy cennej energii na działania, które nie wspierają naszych celów.

Kolejnym istotnym elementem procesu budowania marki osobistej jest identyfikacja swoich mocnych i słabych stron. Narzędzi i testów jest wiele, istotne by właściwie z nich korzystać i nie popadać w skrajności z interpretacją wyników. Pisze o tym B. Kaplan, R. Kaiser w książce ,,Uważaj na swoją siłę”. Warto bazować na swoich najmocniejszych cechach i na nich budować naszą markę, jednak nie nadużywając swojej siły bo obróci się przeciwko nam.

Kiedy już czujemy i wiemy o co nam w życiu chodzi, jakie cechy pomagają nam w osiąganiu wyznaczonych celów czas na promowanie siebie. Czas budowania szerszego zasięgu naszego działania i większego wpływu na otaczającą nas rzeczywistość. Instytut badawczy Hinge wskazał na 7 kluczowych elementów budowania strategii promocji marki osobistej. Oto najważniejsze: napisanie książki, publiczne wystąpienia na konferencjach, dedykowana strona internetowa (dobrze napisane bio, jeśli jesteśmy częścią większej organizacji), prowadzenie bloga, przygotowanie publikowanych treści po wyszukiwarkę SEO. Oczywiście niebagatelny wpływ ma również nasza działalność w mediach społecznościowych np. na LinkedIn (o tym w kolejnym wpisie).

Pamiętajmy, że tzw. social selling i nie dotyczy tylko działań w sieci. To nasze funkcjonowanie w świecie realnym i wirtualnym. Często bagatelizowanym kanałem komunikacji naszej marki osobistej jest także nasz wygląd i ubiór. Ubrania mają wpływ na nasze zachowanie i postrzeganie naszej osoby czy nam się to podoba czy nie. Warto zatem czerpać z nich pozytywną energię. Po co czuć się ze sobą gorzej kiedy można czuć się lepiej? Warunkiem jest ubranie wyrażające nasze wartości, nastrój, dostosowane do sytuacji, a nie przebranie się za kogoś kim nie jesteśmy.

Przykładem niezwykle spójnej i skutecznej marki osobistej jest między innymi Richard Branson, Marek Kamiński, Robert Biedroń, Kinga Rusin, Dr Irena Eris. To osoby, które dzięki konsekwencji, spójności potrafią wiedzę, pasje przekładać na wymierne korzyści finansowe i biznesowe.

Agnieszka Plencler

Partner w Top Personal Branding. Psycholog z doświadczeniem po stronie marketingu, uważny słuchacz.

Życiowe motto: Jakość jest najważniejsza. Dzięki niej życie smakuje lepiej.

https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,dlaczego-ludzie-cie-kupuja,wia5-3-78.html