Zacznijmy od początku…
Marka osobista (personal branding) to temat niezwykle aktualny i nadal jeszcze świeży w Polsce, chociaż już w 1997 roku, w magazynie „Fast Company” ukazał się artykuł Toma Petersa pt. „The Brand Called You”. Autor zwrócił uwagę na fakt, że branding nie dotyczy tylko firm/marek, ale też indywidualnych osób. Stwierdził, że każdy z nas jest dyrektorem generalnym firmy Ja sp. z o.o i to zobowiązuje nas do rozwoju, inwestycji w swoją karierę zawodową, by zwiększać swoje szanse na bardzo konkurencyjnym rynku. Nie definiuje nas stanowisko, rola jaką pełnimy w danej firmie – to nigdy nie jest nam dane raz na zawsze. Przecież ludzi wykształconych i z doświadczeniem jest wielu, zatem dlaczego ktoś ma akurat z nami współpracować?

Jak Cię widzą…
Ważną cechą marki osobistej jest fakt, że ona nie jest o tym co my o sobie myślimy, ale to co myślą o nas inni (na ile udało nam się zbudować i przekazać nasze wartości). Jak powiedział Jeff Bezos – marka osobista to jest to, co mówią o Tobie inni, gdy nie ma Cię w pokoju.

Budowanie marki osobistej to zdecydowanie więcej niż budowanie pozytywnego wizerunku. To proces, w którym szukamy naszej głównej motywacji życiowej, wyróżniającej nas cechy i w połączeniu z naszym doświadczeniem zawodowym/wiedzą przekładamy na strategię promowania siebie w sieci. To powód do autorefleksji i precyzji w wyznaczaniu kolejnych celów. Profesjonalnie zbudowana marka osobista jest spójna, wiarygodna i unikalna.

Nadal część przedsiębiorców twierdzi, że prowadzą swój biznes i ich ten temat nie dotyczy. Błąd! W sieci zapewne pojawiają się treści na nasz temat – czy tego chcemy czy nie. Pytanie jest inne: czy chcemy świadomie budować swój wizerunek i mieć wpływ na treści w internecie czy pozwalamy, aby informacje o nas żyły swoim życiem? Mamy szansę zagospodarować zjawisko bilokacji, czyli naszej obecności w tym samym czasie w różnych miejscach. Jesteśmy na spotkaniu, ale ktoś w tym samym czasie może sprawdzać naszą stronę internetową, czytać wywiad z nami, przeglądać nasz profil lub oglądać treści zamieszczone na YouTube.

Dlaczego warto?
Warto działać w tym zakresie nie tylko z powodu budowania swojego wizerunku biznesowego, ale także z powodu budowania pozytywnego wizerunku naszej firmy. Osoba jest zawsze bardziej wiarygodna niż firma- biznes tworzą ludzie. Zauważalne i wiarygodne osoby działają na korzyść firm, w których pracują.
Jakie elementy ekspresji budują markę osobistą?
– jasne i motywujące motto,
– odpowiednie treści wideo,
– wizerunek spójny z marką,
– mocny wpływ w mediach społecznościowych,
– wystąpienia publiczne,
– atrakcyjne treści w Google.

Wiedza jest na wyciągniecie ręki
Jest wiele wartościowych źródeł dostarczających twardych danych na temat przełożenia marki osobistej na wyniki biznesowe.
Z badań wynika, że – jeśli lider opracuje własną wizję zawodową, prawdopodobieństwo otrzymania oferty współpracy rośnie 0 19% razy. Niemal połowa (45%) badanych liderów na świecie zaznaczyła, że posiada koncepcję, w jaki sposób będzie rozwijać się w przyszłości w danej organizacji lub w określonej dziedzinie. Można zauważyć, że nie zawsze wizja ta jest właściwie odzwierciedlona w treści na profilu platformy społecznościowej (,,Przywództwo w erze cyfrowej” P. Korzyński, str. 139).

Instytut badawczy Hinge w 2014 roku opublikował raport na temat widocznego eksperta. Wyróżnił 5 poziomów dochodzenia do międzynarodowej rozpoznawalności w danej dziedzinie. Cel jest bliżej niż czasami nam się wydaje – widzialny ekspert już na poziomie pierwszym otrzymuje wysokie stawki, zaczynając od ponad 200% więcej.
Budowanie marki osobistej to warunek efektywnego funkcjonowania w świecie: tak, aby mieć satysfakcję i oczekiwane wynagrodzenie finansowe.

Więcej: https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,marka-osobista-przedsiebiorcy-dlaczego-warto-ja-budowac,wia5-3-61.html